29.10.2023

Pia Männikkö: Teipein, puikoin Galleria Moletti 10.10.-5.11.2023

Teipein, puikoin

Pia Männikön työskentelyn lähtökohta on usein ihmiskehon liike ja ulottuvuudet. Luonnon ja fysiikan ilmiöt sekä niiden vaihtelevat mittakaavat inspiroivat häntä. Männikkö pyrkii rakentamaan teoksia ja tilanteita, jotka kutkuttelevat katsojan aisteja ja saavat havainnoimaan ympäristöä totutusta poikkeavalla tavalla sekä huomaamaan arkiympäristön pieniäkin ihmeitä.

Teipein, puikoin -näyttelyn teoksissa arkipäiväiset, tutut materiaalit kuten maalarinteippi ja valmisvaatteet taipuvat uusiin orgaanisiin muotoihin, joiden kaltaisia voisi löytyä vaikkapa syvänmeren tutkimattomalta pohjalta tai mikroskoopin linssin alta. Männikkö on myös virkannut ihmisille elinkelvottomia tai vihamielisiä paikkoja kuten tulivuoren purkauksen ja mannerlaattojen kohtauspaikassa maailman kuumimmaksi paikaksi sanotulla aavikolla sijaitsevat suola- ja happojärvet. Virkatuissa maisemissa valtavat luonnonvoimat ovat kontrastissa yhden ihmisen hallinnassa olevaan käsityöhön, pehmeisiin materiaaleihin ja pieneen, syliin mahtuvaan mittakaavaan.

Männikön veistoksia, installaatiota, videoita ja valokuvia on ollut esillä Suomessa ja ulkomailla, muun muassa Kiasmassa, EMMAssa, Mäntän kuvataideviikoilla ja Nordic Contemporary Galleriassa Pariisissa ja Armory Galleryssa Sydneyssa. Männikön julkiset teokset löytyvät Göteborgista ja Tierpistä Ruotsista ja Majakkasairaalasta Turusta.  Hänen teoksiaan on mm. Kiasman ja Suomen valtion taidekokoelmissa.

Taiteilija on yleisön tavattavissa näyttelyn viimeisenä avoinnaolopäivänä 5.11. klo 15-16.

Lisätiedustelut:

p. +358405222543

piamannikko@hotmail.com

www.piamannikko.com

Pia Männikkö: Teipein, puikoin

10.10.-5.11.2023

Galleria Moletti, Forssan museo

Kuva:

Pia Männikkö: Fagradalsfjall. Yksityiskohta teoksesta.

Galleria Moletti, Forssan museo

käyntios: Wahreninkatu 12, Forssa

ti-pe 10-16

la 10-14*