24.04.2023

KERAMIIKKA-ARTESAANIKSI VALMISTUVIEN PÄÄTTÖTYÖNÄYTTELY

Galleria Moletti, Forssan museo

25.4.-7.5.2023

Nyt aika on täysi, opinnot päättyvät ja valmistuminen keramiikka-artesaanin ammattiin on käsillä. Tämä näyttely on näyte kaikesta siitä, mitä olemme oppineet; savesta, tekniikoista, lasitteista ja niiden kemiasta, keramiikkataiteesta ja sen ehtymättömistä luovuuden lähteistä. Näyttelyssä nähdään töitä niin perinteisemmän dreijauksen, kuin kuvanveiston, makkaratekniikan ja poikkitaiteellisempien projektien saralta. Jokainen opiskelija on paneutunut työhönsä syvällisesti ja tuonut siinä ilmi itselleen tärkeitä aiheita sekä tekniikoita. Jokainen työ on persoonallinen, tekijäänsä jollain muotoa kuvastava taidonnäyte. Polttopisteessä olemme fokuksessa, katselun ja tarkastelun kohteena.

Kaikki valmistuvat opiskelijat ovat aikuisopiskelijoita Forssan ammatti-instituutista keramiikka-alan artesaanien koulutusohjelmasta. Heitä on eri puolelta Suomea, suurin osa Kanta-Hämeen ja Uudenmaan seudulta, mutta myös Nokialta, Loimaalta ja Turusta.

Taideteollisuuden perustutkinnon keramiikka-alan koulutusohjelma on Suomen ainoa alansa perustutkintoon valmistava koulutus. Kansainvälistä huomiota saanut osasto on myös kotimaassaan arvostettu, hakijamäärät ovat nousseet viimeiset vuodet ja nimekäs käsityölehti Taito teki osastosta ison lehtijutun elokuussa 2021.

Keramiikan opetus alkoi Tammelassa vuonna 1996 ja 2016 osasto siirrettiin Forssaan ammatti-instituutin tiloihin. Opiskelijat ovat olleet pääasiassa aikuisia ja vuodesta 2022 eteenpäin koulutusohjelmaan voinut hakea ainoastaan suoritettuaan toisen asteen tutkinnon. Forssan ammatti-instituutti on palkittu vuonna 2022 arvostetulla ammatillisen koulutuksen laatupalkinnolla. Näyttelyn avajaisia vietetään tiistaina 25.4. klo 18 Galleria Moletissa. Näyttely on avoinna 25.4.-7.5.2023 Galleria Moletin aukioloaikoina ti-su klo 10-16.

Lisätietoja näyttelystä opiskelijoilta:

Eija Miettinen 050-3634071