kukka-rajattu.jpg

Ronttismäen tehtaalaismuseon
kesä 2023

Ota muistiin Ronttismäen kesäohjelma kesän kuukausille:

Toukokuu

Museoviikko 15.5.-21.5.2023
Ipanapäivä yhteistyössä MLL:n kanssa lauantai 20.5. klo 10-12

Kesäkuu

Tutustu tehtaalaismuseon puutarhaan 27.6.-1.8. tiistaisin klo 12
Avoimet ovet ja opastus 28.6.-28. keskiviikkoisin klo 15

Heinäkuu

Tutustu tehtaalaismuseon puutarhaan tiistaisin klo 12
Avoimet ovet ja opastus keskiviikkoisin klo 15
Yhteislaulua, Forssan Mieskuoro 12.7. klo 18-19
Yrttivillitys Osuuskunta  (ajankohta ilmoitetaan myöhemmin)
Tehtaalaisjoogat torstaisin 20.7. ja 27.7. klo 18. Ohjaajana jooganopettaja Mirja Luuppala

Elokuu

Tutustu tehtaalaismuseon puutarhaan 1.8. tiistaisin klo 12
Avoimet ovet ja opastus keskiviikkona 2.8. klo 15
Tehtaalaisjoogat torstaisin 3.8. ja 10.8. klo 18.  Ohjaajana jooganopettaja Mirja Luuppala

Ronttismäen tehtaalaismuseo Forssan Kalliomäessä
Osoite: II Linja 5-7, Forssa

19.12.2011

Mari Isotalo: Kiltit tytöt Aulagalleriassa 8.1-29.1.2012

Kiltit tytöt

MARI ISOTALO

maalauksia ja valokuvia

Forssan museon Aulagalleria 8.1.-29.1.2012

Kiltit ihmiset ovat helppoja. He ovat avuliaita, mukavia ja hyvin käyttäytyviä. Kiltti ei itke, ei tappele vastaan, ei kyseenalaista. Jo pikkuvauvasta saatetaan kysyä, onko hän kiltti lapsi, ikään kuin vauvan itkun määrällä olisi mitään tekemistä kiltteyden kanssa.

Kiltteys on käsitteenä varsin ristiriitainen. Toisaalta vaadimme helposti lapsiltamme ja erityisesti tyttäriltämme hiljaisuutta, tottelemista ja itsehillintää. Toisaalta nykykulttuurimme arvostamat luonteenpiirteet ovat juuri päinvastaisia: kilpailuyhteiskunnassa pärjätäkseen tulisi olla kova, tehokas, aktiivinen ja häikäilemätön.

Pohjimmiltaan kiltteys on positiivinen ja tavoiteltava asia. Kiltteyteen liitettyjä ominaisuuksia ovat esimerkiksi suvaitsevaisuus, kohteliaisuus, anteliaisuus ja epäitsekkyys. Kiltistä ihmisestä pidetään, koska hän osaa ottaa muiden tunteet huomioon. Liiallinen kiltteys ei kuitenkaan ole hyväksi. Elämä ei saa olla vain suorittamista ja omien tunteiden tukahduttamista. Pitää uskaltaa tehdä asioita siksi, että todella haluaa, eikä sen vuoksi, että ympäristö odottaa sitä.

Teoksissani olen käsitellyt mm. pienten tyttöjen luontaista halua tulla huomatuiksi ja ihailluiksi. Pikku prinsessat haluavat isompien naisten tavoin hurmata ja tuntea olevansa kauniita. Prinsessa- ja roolileikit ovat itsetunnon ja identiteetin kehityksen kannalta tärkeä vaihe naiseksi kasvamisessa, ja sinällään hyväksyttäviä. Ulkonäkö- ja pärjäämispaineet alkavat kuitenkin tänä päivänä yhä nuorempana. On vaikea rakentaa omaa, kokonaisvaltaista ja eheää persoonallisuutta jatkuvasti muuttuvien kauneusihanteiden ja roolimallien ristitulessa.

Lapsuuden kokemukset vaikuttavat läpi koko elämän, ne jäävät meihin. Huomatuksi ja hyväksytyksi tuleminen omana ainutkertaisena itsenään, eikä ympäristön odotusten täyttäjänä, on terveen kasvun perusedellytys. Tyttönä oleminen ei ole, eikä saa olla vain passiivista prinsessana, näyttelykappaleena, kilttinä tyttönä olemista. Tyttöys on yhtälailla aktiivisuutta, riehakkuutta, raivokkuutta, rakastamista. Kaikki lapset ovat välillä ihania, välillä kamalia. Lapsilla, myös tytöillä, pitää olla oikeus omiin tunteisiinsa ja niiden näyttämiseen. Tyttöjen täytyy saada olla prinsessoita, mutta myös pieniä riiviöitä.

Näyttely avautuu Forssan museon Aulagalleriassa sunnuntaina 8.1.2012 klo 12. Tervetuloa!

Taiteilijan kotisivut: www.mariisotalo.com