19.10.2011

KATSEEN TAKANA 27.10.-23.11 Aulagalleriassa

Maarit Hedmanin maalauksia ja Leena Louhivaaran valokuvia  Forssan museon Aulagalleriassa 27.10.- 23.11. 2011.

Mitä sellaista sinä näet, mitä minä en näe?
Yksi paikka. Kaksi tulkintaa.
Näkevän ja näkönsä menettäneen silmin.

Kuvataiteilija Maarit Hedmanin ja valokuvaaja Leena Louhivaaran KATSEEN TAKANA- näyttelyssä kohtaavat maalaus ja valokuva - sekä näkönsä menettäneen ja näkevän henkilön kokemus. Maarit Hedman menetti näkönsä noin 12 vuotta sitten MS-taudin seurauksena – hieman sen jälkeen, kun oli valmistunut taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta. Silti hän maalaa yhä. Leena Louhivaara on vapaa valokuvaaja, joka on valmistunut Lahden muotoiluinstituutista vuonna 1985. Hän on tunnettu mm. Saa katsoa -valokuvanäyttelystä ja kirjasta, johon hän kuvasi koskettavasti rintasyöpään sairastuneita naisia. Katseen takana-näyttelyä varten Leena Louhivaara on valokuvannut Maarit Hedmania studiossa ja luonnossa eri vuodenaikoina, ja Maarit Hedman on maalannut taulunsa kuvauspaikkojen ja kuvaushetkien herättämien tunnelmien pohjalta. Kummankin teoksissa limittyvät realismi ja ihmisen sisäinen kokemus. Maalauksiin liittyvät Maarit Hedmanin kirjoittamat tekstit, jotka kertovat työskentelyprosessin herättämistä tunteista ja ajatuksista. Näyttelyn aikana, viikolla 45, vietetään valtakunnallista Sokeain viikkoa. Sen yhteydessä Aulagalleriassa esillä oleva Katseen takana tarjoaa uusia näkökulmia näkemiseen – näkemisen, tulkinnan ja taideteoksen väliseen kolmiyhteyteen.

Taiteilijat paikalla ja tavattavissa 27.10 näyttelyn ripustamisen ajan. Näyttely avautuu samana päivänä kello 16.

Tervetuloa!