15.07.2020

Anima Mundi – Eija Korpi ja Annimari Taivalsaari Galleria Moletissa 4.8.- 30.8.2020

Olemme tekstiilitaiteilija Eija Korpi Hämeenlinnasta ja valokuvataiteilija Annimari Taivalsaari Helsingistä. Samankaltainen visuaalinen muotokieli toimii teostemme välillä, kerroksellisuus ja maalauksellisuus sekä tietynlainen pelkistyneisyys ja abstraktius, joka luo teostemme välille mielenkiintoisen jännitteen ja tarinallisen jatkumon. Meillä oli yhteisnäyttely syksyllä 2018 Galerie Pleikussa Berliinissä. Nyt osa siellä olleista teoksista on esillä myös Galleria Moletin näyttelyssä Anima Mundi.

Eija Korpi:

Lähtökohtana on muoto, staattinen ja dynaaminen. Värit valkoisen ja mustan välissä ilmaisevat taihahmottelevat paikkaa, tunnetta, muistoa. Paikka voi olla tässä hetkessä tai kaukana menneessä, jopa tätä elettyä elämää kauempana. Aikakaudet kerrostuvat päällekkäisiksi kertoen yhteistä tarinaa. Kaikki muuttuu yhdeksi: minun itseni, suomalaisuuden ja universaalin ihmisen tarina.Toinen lähtökohta on materiaalin ja käden yhteistyö. Olen pitkään etsinyt tapaa, joka sopii minun työskentelyluonteeseen. Hidas, maalaileva ja muovaileva tekniikka on intensiivinen ja syvällä itsessä viipyilevä. Tavoitteena on tekstiilimateriaali, joka muuttuu pelkäksi viivaksi ja aineettomaksi massaksi olematta enää tunnistettava lanka tai kangas. Muoto määrää - ei tekniikka tai materiaali, ne ovat alisteisia.

Annimari Taivalsaari:

Lähden luomaan kuvamaailmojani luonnon ja miljöön kautta, liikkuen unen ja toden rajamailla. Ammennan aiheitani unista ja mytologioista, ikiaikaisista maisemista sekä ohikiitävistä hetkistä. Minua ovat innoittaneet myös romantiikan ajan maalaustaide sekä Itä-Aasian maisemaperinne, jotka ovat vaikuttaneet kuvieni estetiikkaan. Saatan luoda kuviini useita kerroksia korostaakseni tilallista ja ajallista ulottuvuutta sekä voimistaakseni maiseman salaperäistä luonnetta. Koska käytän kuvatessani usein pitkää valotusaikaa, voisi sanoa että ennemminkin maalaan kameralla maisemaa kuin että dokumentoin sitä. Kuvani monesti muistuttavat enemmän maalauksia kuin valokuvia ja tärkeintä kuvissa onkin tunteiden ja tunnelmien välittäminen.Uusimmassa kuvasarjassa seikkailee myyttinen karhu (itse kuvaamani Kainuun karhusafarilla). Karhu metsän valtiaana symboloi metsää ja on itse metsä, joka edustaa rauhaa ja turvaa. Kysymys kuvissani on ihmisen halusta löytää yhteys luontoon ja sen aistivoimaisuuteen. Kuvani ovat kuitenkin tulkinnanvaraisia, ne voi nähdä unikuvina tai mielenmaisemina.

Anima Mundi Galleria Moletissa 4.8.-30.8.2020

Lisätiedot ja yhteydenotto:

Annimari Taivalsaari, cv,  p. 050 5632229

Eija Korpi, cv,  p. 0400534032

Galleria Moletti p. 03 4141 5100

Galleria Moletti avoinna Forssan museon aukioloaikoina ti-pe 10-16, la-su 12-16. Wahreninkatu 12, Forssan museo