13.01.2020

SATU KOIVISTO

ARKEOLOGI
TURUN YLIOPISTO

Arkeologi Satu Koivisto saapuu Forssan kertomaan uudesta tutkimuksestaan, jossa selvitetään esihistoriallisen suoasuinpaikan (Humppila Järvensuo 1, n. 3500–500 eaa.) historiaa muuttuvassa ympäristössä. Umpeenkasvaneen Rautajärven hapettomat vettyneet kerrostumat tarjoavat poikkeukselliset säilymisolot myös orgaanisten eli eloperäisten arkeologisten aineistojen säilymiselle. Tällaiset materiaalit, kuten puu, tuohi, kaarna ja luu, eivät säily tavallisilla kuivan maan arkeologisilla kohteilla. Sen sijaan Järvensuolta on ojankaivussa ja vuoden 1985 arkeologisissa koekaivauksissa saatu talteen poikkeuksellisen hyvin säilynyttä ja tutkimuksellisesti ainutlaatuista kivikautista aineistoa, kuten puuastioita, kalastusvälineistöä, meloja ja kasvinosia.

Koivisto tulee uudessa tutkimuksessaan perehtymään tarkasti Järvensuon maaperän ominaisuuksiin sekä sen arkeologisiin ja ympäristöhistoriallisiin aineistoihin, joiden monitieteinen tutkimus tuottavat yhdessä paljon uutta tietoa tästä tärkeästä suoasuinpaikasta ja sen säilymisasteesta ennen kuin on liian myöhäistä. Ojitus ja muu maankäyttö alentavat nimittäin jatkuvasti pohjaveden pintaa ja muuttavat hautautumisympäristöä, joiden yhteisvaikutus voi olla kohtalokasta edelleen turpeen alla piilevien arkeologisten kerrostumien säilymiselle. Tutkimus tulee myös lisäämään ymmärrystämme Rautajärven esihistoriallisten yhteisöjen elämästä ja toimeentulosta sekä ihmisen ja luonnon välisestä vuorovaikutussuhteesta.

Vapaa pääsy!

19.2. KLO 18
BRANDER -SALI

Forssan kaupunginkirjasto
Wahreninkatu 4, 2. krs.
30100 Forssa

Käynti Brander -saliin Luontomuseon sisäänkäynnistä,
kirjaston parkkipaikan päädystä

Luento järjetetään osana Forssan museon Mullankaivajat-hanketta.
Hanketta rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto.

Arkeologialuento 19.2. klo 18: Turpeen kätkemät