25.07.2018

Iiris Ruuth ja Annina Åsvik: Faunin iltapäivä 31.7. - 26.8.

Maisemamaalauksella on vuosisatojen perinne. Suomessa maisemamaalauksella oli tärkeä tehtävä 1900-luvun alussa kansallistunteen nostajana ja kansallisen perinteen vaalijana. Maalaukset olivat realistisia luontokuvauksia, joissa oli myös kansallista mytologiaa mukana. Modernismiin siirryttäessä surrealismi pyrki kuvaamaan järjen, moraalin tai estetiikan ulottumattomissa olevia ajattelun prosesseja. Näyttelyssämme Faunin iltapäivä luonto on tärkeä osa aistia. Annamme katsojalle kokemuksia, jotka perustuvat sekä tietoon kohteesta että tunteeseen. Maisema myös nähdään käsitteellisenä ja tulkinnallisena kysymyksenä eikä pelkästään visuaalisena kohteena.

Annina Åsvik käsittelee viimeaikaisissa teoksissaan lähinnä metsäaihetta, tarkastellen sitä osin maanläheisin ja erilaisien väriyhdistelmien ja niiden kontrastien kautta. Paikoin abstraktit muodot ja öljyvärimaalausten useat kerrokset ja osin tekstuurin luoma karkea pintarakenne viittaavat puunrunkoon, koivun tai männyn vierelle ja luovat vaikutelman monimuotoisesta orgaanisesta materiaalin ja aiheen kohtaamisesta kankaalla.

Iiris Ruuthin maalaukset ovat enemmän mielikuvitusmaisemia. Aiheena ovat luonto kuten jäätiköt, niityt ja metsät, mutta myös teoreettiset maisemat kuten paratiisi. Öljyvärityöt ovat tehty siveltimillä ja öljyväriliiduilla. Maisemissa väreillä on iso merkitys ja se on ekstraelementti, joka muuttaa maalauksia pois todellisuudesta kohti sisäistä maisemaa.

Annina Åsvik valmistui Vapaasta Taidekoulusta taidemaalariksi vuonna 2010 ja kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta 2016. Hän on Taidemaalariliiton kokelasjäsen ja Helsingin Taiteilijaseuran jäsen.

Iiris Ruuth on Espoossa työskentelevä maalari, joka on Espoon kuvataitelijoiden jäsen ja Taidemaalariliiton kokelasjäsen. Hän on valmistunut Vapaasta Taidekoulusta 2010.

Molemmat taiteilijat ovat pitäneet yksityisnäyttelyitä ja ryhmänäyttelyitä yhdessä ja erikseen.

Iiris Ruuth,  iiris.ruuth@saunalahti.fi

Annina Åsvik, annina.asvik@gmail.com

Forssan museon Aulagalleria

Wahreninkatu 12, 30100 Forssa

Näyttelyaika: 31.7 - 26.8.2018

Aukioloajat: ti-la 10-16 ja su 12-16.

Iiris Ruuth ja Annina Åsvik: Faunin iltapäivä 31.7. - 26.8.