kukka-rajattu.jpg

Ronttismäen tehtaalaismuseon
kesä 2023

Ota muistiin Ronttismäen kesäohjelma kesän kuukausille:

Toukokuu

Museoviikko 15.5.-21.5.2023
Ipanapäivä yhteistyössä MLL:n kanssa lauantai 20.5. klo 10-12

Kesäkuu

Tutustu tehtaalaismuseon puutarhaan 27.6.-1.8. tiistaisin klo 12
Avoimet ovet ja opastus 28.6.-28. keskiviikkoisin klo 15

Heinäkuu

Tutustu tehtaalaismuseon puutarhaan tiistaisin klo 12
Avoimet ovet ja opastus keskiviikkoisin klo 15
Yhteislaulua, Forssan Mieskuoro 12.7. klo 18-19
Yrttivillitys Osuuskunta  (ajankohta ilmoitetaan myöhemmin)
Tehtaalaisjoogat torstaisin 20.7. ja 27.7. klo 18. Ohjaajana jooganopettaja Mirja Luuppala

Elokuu

Tutustu tehtaalaismuseon puutarhaan 1.8. tiistaisin klo 12
Avoimet ovet ja opastus keskiviikkona 2.8. klo 15
Tehtaalaisjoogat torstaisin 3.8. ja 10.8. klo 18.  Ohjaajana jooganopettaja Mirja Luuppala

Ronttismäen tehtaalaismuseo Forssan Kalliomäessä
Osoite: II Linja 5-7, Forssa

06.05.2015

Forssan museo yhteistyöhön Finlaysonin kanssa

Forssan museo ja tunnettu kodintekstiilien valmistaja, Finlayson Oy, tiivistävät yhteistyötään. Uusille omistajille siirtynyt Finlayson tuo jatkossa entistä enemmän esiin yhtiön tamperelais-forssalaista historiaa. Forssan museon tekstiiliarkisto sisältää miljoonia retroaarteita – kuosinäytteitä Forssa-yhtiön (1847-1934) ja Finlaysonin (1934-2009) tehtaiden tuotannosta.

Tänä vuonna 195-vuotta täyttävä Finlayson elää uutta elämää. Uudet omistajat ovat perehtyneet yhtiön historiaan ja arvoihin tarkasti. Siksi he haluavat palauttaa Finlaysonin ennakkoluulottomaksi oman toimialansa uudistajaksi. He uskovat vakaasti, että se on paras tapa kunnioittaa Finlaysonin hienoa historiaa ja aikaisempia omistajia: James Finlaysonia, von Nottbeckejä sekä A.W. Wahrenia.

Forssan puuvillatehtaiden historia periytyy 1840-luvulle. Forssan puuvillatehtaat laajenivat Suomen ensimmäisellä teollisella kangaspainolla tehtaan perustajan, A.W. Wahrenin, visioiden mukaisesti, vuonna 1861. Reilut seitsemänkymmentä vuotta myöhemmin Forssa-yhtiö kangaspainoineen siirtyi Finlaysonin omistukseen. Finlayson puolestaan vahvisti kangaspainon toimintaa perustamalla sen oheen suunnitteluateljeen vuonna 1951. Forssan museon tekstiiliarkisto sisältää näytteet kaikista Forssassa painetuista kankaista.

Forssassa suunnitellun ja valmistetun kankaan kulta-aikaa olivat 1950-70-luvut. Finlaysonin kokoelmassa on jo viime vuosina nähty tuon ajan forssalaisia klassikkoja, kuten Eine Lepistön, Arja Mattilan, Aini Vaarin ja Pirkko Hammarbergin kuoseja. Jatkossa perinnön esiintuominen voimistuu.

Nykyään Finlayson Oy:n tuotteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan muualla Euroopassa. Vaikka Finlaysonin Forssan tehtaat lopettivatkin toimintansa 2000-luvulla, Finlayson on yhä näkyvästi esillä Forssassa. Yhtiön kansainvälisen verkkokauppasovelluksen on rakentanut forssalainen Nethit Oy. Forssassa sijaitsee myös yhtiön logistiikkakeskus ja tehtaanmyymälä, joka täyttää tänä vuonna 160 vuotta. Tehtaanmyymälän juuret ovat tehtaankaupassa, jonka Forssan patruuna Wahren perusti vuonna 1855 työntekijöidensä tarpeita varten. Tehtaanmyymälä juhlii pyöreitä vuosiaan 7.5.-27.5.2015 välisenä aikana outlet-tempauksella.

Forssan museo tuo esiin alkanutta yhteistyötä Finlaysonin forssalaisten klassikkokuosien avulla, kun museo toukokuussa kilpailee Euroopan neuvoston European Museum of the Year –palkinnosta Glasgowssa. Samaan aikaan Forssassa näyttelytila Vinkkeli esittelee Kuoseja 1950-luvulta. Forssan museon puolella perusnäyttely ”Kirjavan kankaan kaupunki” kertoo puolestaan tekstiilikaupungin syntymästä ja kasvusta Loimijoen varteen.

Forssan museo, Wahreninkatu 12, avoinna ti-pe 10-16, la 10-14, su 12-16

Näyttelytila Vinkkeli, Wahreninkatu 4, avoinna ma-to 11-19, pe 11-17, la 10-14

Finlaysonin tehtaanmyymälä, Puuvillakatu 4, avoinna ma-pe 9-17, la 9-14

Lisätietoja:

Kati Kivimäki, Forssan museo, p. 03-4141 5837

Jukka Kurttila, Finlayson Oy, 020 7213 500*(vaihde)