09.03.2015

István Oroszin Piirretty aika Aulagalleriassa 10.3.-12.4.2015

Unkarilainen maalari, julistetaiteilija, graafikko ja animaatioelokuvien tekijä István Orosz on tunnettu matemaattisen tarkoista teoksistaan, joissa hän kuvaa mahdottomuuksia, optisia illuusioita ja anamorfooseja. Oroszin eräs opettaja olikin Ernő Rubik. Oroszin geometrista taidetta on sen perspektiivien ja hätkähdyttävien illuusioiden takia verrattu hollantilaisen M. C. Escherin taiteeseen. Escherille omistetussa museossa István Oroszilla oli hyvin suosittu näyttely vuonna 2004.

”On asioita jotka pystyn kuvittelemaan ja piirtämään. On asioita, jotka pystyn kuvittelemaan, mutten piirtämään. Mutta pystynkö piirtämään sellaista jota en voi kuvitella? Nuorena kuulin usein sanonnan että katso asian toistakin puolta. Tärkeämmillä teoksilla on useita merkityksiä, ainakin niitä on kaksi. Kaksimerkityksellisten kuvien ja ajan yhteys on ilmeinen. Kuvat merkitsevät eri asioita, jos niitä katsoo kaukaa ja läheltä. Ensimmäinen käsitys saattaa olla muotokuva, toinen saattaa olla maisemakuva. Katsoja muuttuu kuvan tekijäksi.

Kun piirrän arkkitehtonisia mahdottomuuksia, kokeilen oikeastaan sellaisten tilaparadoksien ilmentämistä, jotka eivät ole koskaan ajasta riippumattomia. Todellisuuden ja kuvitelman toisiinsa rakentuvat kerrokset, toistensa kanssa yhteen kietoutuvat erikoiset lenkit herättävät usein loputtomuuden – tai ajattomuuden – illuusion. Näytteille asetetuilla arkeilla kokeilen aikaan liittyvien mielikuvieni ilmentämistä piirtämällä.”

István Orosz valmistui Unkarin taideteollisen korkeakoulun grafiikan tiedekunnasta 1975. Hänen grafiikassaan nähdään arkaistisien muotojen, taidehistoriallisten viittausten, tyylilainausten ja leikillisten itserefleksien sukulaisuutta postmoderneihin tendensseihin. Joskus anakronistinen vaikutelma, vanhoja aikoja esittävä kuvamaailma ja eräänlainen tarkoituksellinen ulkokohtaisuus viittaa myös ajassa tapahtuvaan emigraatioon. Monessa Oroszin teoksessa on luonnontieteellisiä, varsikin geometrian ja optiikan piiristä valittuja aiheita.

Hän kokeilee mielellään tilan illuusion luomista kehittämällään perspektiivikuvauksenksen liioittelulla ja uudistamallaan anamorfoositekniikalla, jollvääristynyt kuva saa muotonsa ja se ymmärretään vain tietystä näkökulmasta käsin tai heijastavien pintojen lisäämisen avulla. Orosz työskentelee myös kaksimerkityksellisten teosten, optisten illuusioiden, geometristen paradoksien ja anamorfoosien teorian kanssa – sekä näiden  historian ja filosofian kanssa, mistä aiheista häneltä on ilmestynyt (ja on ilmestymässä) monta julkaisua.

Itsenäisenä taiteilijana työskentelemisen lisäksi hän on toiminut uransa alusta saakka sovelletun grafiikan alalla. Julistesuunnittelun ja kuvituksen toimeksiantoja hän on saanut Unkarin lisäksi eritoten Yhdysvalloista. Oroszin teoksia on säännöllisesti esillä kansainvälisissä taidenäyttelyissä, grafiikan biennaaleissa ja elokuvafestivaaleilla. Hän on luennoinut monilla kansainvälillä symposiumeilla (Hollanti, USA, Brasilia, Tšekki, Israel, Saksa, Meksiko, Argentina, Ranska). Hän on jäsen  Alliance Graphique Internationalessa, Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiassa (Széchenyin kirjallisuus- ja taideakatemia) ja Magyar Művészeti Akadémiassa.(Unkarin taideakatemia).

2004 lähtien hän on toiminut Länsi-Unkarin yliopiston opettajana. Hän työskentelee elokuvaohjaajana Pannónia Filmstúdiossa ja Kecskeméfilm Kft:ssä, graafikkona Marlena Agencyssä ja Utisz Bt:ssä. Häneltä on ilmestynyt kaksi runoteosta ja yksi novellikokoelma. Vuodesta 1984 hän on käyttänyt taiteilijanimeä Utisz.