04.01.2022

Forssa-neule

Forssan museon museokauppa on saanut yhtenä tämän talven uutuutena myyntiin tekstiilitaiteilija Päivi Vaarulan suunnitteleman Forssa-neuleen neuleohjeen!

NEULEMALLIN OHJE 10€

• Osta ohje museokaupasta: Forssan museo, Wahreninkatu 12, Forssan Kehräämöalue
  • Tilaa ohje pdf-tiedostona sähköpostiin, 8€ (korttimaksu verkossa)
  • Tilaa ohje postituksella  kotiin. (korttimaksu verkossa, lisätään käsittely- ja toimitusmaksu 7€)

Tiedustelut:
    tuuli.ravantti@forssa.fi

VINKKI!

Samalla teemalla pyörähtää tammikuussa käyntiin myös tekstiilitaiteilija Päivi Vaarulan vetämä neulekurssi!
Kurkista Wahren-opiston ilmoittautumisista "Neulo islantilaisneule forssalaisittain"

Tule tekemään oma Forssa-paitasi islantilaispaidan tapaan. Forssalla on nyt oma neulemallinsa, joka on suunniteltu Forssan museon painokangaskuosien pohjalta. Kurssilla opit tunnistamaan islantilaisneuleen, laskemaan tarvittavat silmukat, muokkaamaan tarvittaessa neuleohjetta, neulomaan kirjoneuletta ja viimeistelemään neuleen.

NEULEEN TARINA

Forssan museo halusi kaupungille oman neulepaidan, jonka lähtökohtana tulisivat olemaan Kuosikeskuksen painokangasmallit. Neuleen suunnittelijaksi pyydettiin tekstiilitaiteilija Päivi Vaarula ja inspiraatiota ammennettiin 1960-luvulta, jolloin Forssasta tuli kaupunki.

Paidassa toistuva tekstiilitaiteilija Ulla Nummikosken (s. 1931, os. Perho) kukkakuvioinen malli valikoitui neuleen suunnittelun pohjaksi sen raikkaan ilmeen ja monen värivaihtoehdon vuoksi. Tekstiilitaiteilijaksi kouluttautunut ypäjäläislähtöinen Nummikoski työskenteli painokangassuunnittelijana Finlayson-Forssa Oy:n suunnitteluateljeessa vuodet 1956-1979. Ulla Nummikosken vaiherikkaassa elämässä nivoutuvat yhteen teollisten painokankaiden suunnittelutyö, innostus vieraisiin kulttuureihin ja oman kulttuuriperinnön arvostaminen. Näistä aineksista rakentuu myös Forssa-neule!

Kaarrokkeellinen, pyöröneuleena tehtävä islantilaistyylinen paita on nopea ja helppo valmistaa. Ohjeessa on kaksi vaihtoehtoa, suora malli ja hieman lanteilta muotoiltu versio. Pohjan värinä on kaunis suomenlampaan tummaruskea ja kuvioissa on käytetty violettia, harmaata sekä vaalean ruskeaa.

Ohje edellyttää neulonnan perusteiden tuntemusta.

NEULEEN SUUNNITTELIJA

Päivi Vaarula on forssalaissyntyinen tekstiilitaiteilija, joka asui Islannissa vuodesta 2017 vuoteen 2019. Opetettuaan kaksi vuotta Islannissa muun muassa lopapeysa paidan neulomista, hän päätyi opettamaan islantilaistyylisen kaarrokeneuleen neulontaa Hämeenlinnassa ja keväällä 2022 myös Wahren-opistossa. Paluu Suomeen sattui aikaan, jolloin islantilaisneuleen boomi oli juuri alkamassa.

Forssa-neule