08.10.2021

Wahreninkatu 12, 30100 Forssa, www.forssanmuseo.fi
 Avoinna ti–pe 10–16, la 10–14, su 12–16

Näyttelyyn vapaa pääsy.

Vahva valkoinen -tekstiilityönäyttelyssä on yhdeksän tulkintaa valkoisesta tekstiilipinnasta ja siitä, mihin valkoinen väri ajatukset vie.

Valkoisen kankaan käyttö on haastavaa värillisissä kangassommitelmissa. Jo pienikin pala valkoista ponnahtaa esiin ja jättää muut värit varjoonsa. Kun me Neuliaiset olemme vuosia värjänneet ja manipuloineet kankaita valkoista väriä vältellen, oli haastavaa tarttua valkoiseen. Osa meistä käyttikin Forssan tehtaan kuositilkkuja lähtövärinä, jonka ympärille valkoinen lähti kehittymään. Olimme sopineet, että työssä olisi valkoista ainakin 70 prosenttia ja teokset tehdään kotoa jo löytyvistä kankaista.

Näyttelymme on kunnianosoitus niille vahvoille Forssan puuvillatehtaan naisille, jotka ovat olleet kuvioimassa valkoista kangasta 1800-luvulta lähtien. Me tämän ajan naiset tavoittelimme sitä, mitä historiallisten kuosien ja pinnan alla on ollut. Olemme onnekkaita voidessamme nyt esitellä työt kuosien suomalaisessa alkukodissa.

Luovan tilkkuilun ryhmä Neuliaiset on perustettu 2003. Ryhmään kuuluu tällä hetkellä yhdeksän eri puolilla Suomea asuvaa tekijää. Yhteiset kesäkurssit ja vuosittaiset teemanäyttelyt haastavat kehittämään kunkin omaa tekstiili-ilmaisua.

Näyttelyssä ovat mukana

Anja Broström (Espoo), Eija Jokitalo (Vantaa), Pirjo Kekäläinen (Järvenpää), Aini Kuosmanen (Pieksämäki), Raija Manninen (Jyväskylä), Tuija Oravainen (Vantaa), Britta Passoja (Oulu), Alli Rinne (Lahti) ja Auli Saukkonen (Vantaa).

Lisätietoja:

Tuija Oravainen, tuija.a.oravainen@gmail.com, 0500 603 984