20.09.2021

Uutisia Kuosikeskuksesta

Forssa profiloituu entista vahvemmin painokangasnostalgian kaupunkina, kun Forssan museon Kuosikeskus nykäyksittäin käynnistyy. Kuosikeskus esitteli kesällä 2021 kukkakuoseja "Ihana kukka!" -näyttelyssä, ja marraskuulle on luvassa painokangasseminaari 18.11. sekä KuosiPOP-up-tapahtuma 16.11.-4.12.2021. Juuri nyt Kuosikeskus ei ole avoinna yleisölle, vaikka kulisseissa kuhisee.

MIksi  Forssassa? Suomalainen kankaan painaminen alkoi Forssa-yhtiön toimintana vuonna 1861. 1930-luvulla yhtiö yhdistyi Finlaysoniin, ja vuonna 1951 Finlayson-Forssa perusti oma suunnitteluosaston.  Kankaita painettiin aina vuoteen 2009. Vuosikymmenten mittaan painokangastuotannosta sekä suunnitteluosaston työstä kertyi mittava arkisto. Se annettiin Forssan museon hoitoon vuonna 1996, kun kutomotoiminta lopetettiin.

Forssan museon uusi museokohde, Kuosikeskus, on omistettu tälle ainutlaatuiselle painokangaskokoelmalle. Kuosikeskuksen suojissa on kymmeniätuhansia painokangasmalleja alkuperäisluonnoksina ja kangasnäytteinä. Kokoelmasta löytyy sekä Forssa-yhtiön vanhoja eurooppalaismalleja, nostalgisia Finlayson-kuoseja 1970-luvulta että tehtaan muille tuotenimille valmistamia vaatetus- ja sisustuskankaita. Kokoelmassa on yli 130 suunnittelijan kuoseja.

Kuosikeskus sijaitsee vuonna 1853 rakennetun lankavärjäämön tilassa Forssan Kehräämöllä, osoitteessa Wahreninkatu 13.

Katso Yle uutinen 18.11.2019 Forssan kokoelma on ainutlaatuinen Euroopassa

Tiedustelut: