30.10.2020

Laura Lehenkarin suunnittelema ”Mattilan siniset” -veistos paljastettu

Loimipuiston oleskelualueelle Forssan keskustassa on pystytetty uusi julkinen taideteos. Kuvanveistäjä Laura Lehenkarin suunnittelema veistos pohjautuu suunnittelija Arja Mattilan kuosiin vuodelta 1972. Arja Mattilan työn kautta veistos on kunnianosoitus forssalaiselle tekstiiliteollisuudelle sekä vuonna 1951 perustetulle Finlaysonin suunnitteluateljeelle.

Forssan museo haki helmikuussa 2020 taiteilijaa toteuttamaan kuoseista inspiroitunutta kaupunkitaidetta. ”F - kaupunki etsii taiteilijaa” -hakuilmoituksessa määriteltiin, että tyyli on vapaa, kunhan se on näyttävä, säänkestävä, ja sopivasti kuosikas. Kiinnostuneita tekijöitä ympäri Suomen ilmaantui peräti 38. Heidän joukostaan tehtävään valittiin Porissa asuva kuvanveistäjä Laura Lehenkari. Teoksen paikaksi valittiin kansallisen kaupunkipuiston ytimessä Loimijoen rannalla ja kaupungin keskellä sijaitseva Loimipuisto.

Laura Lehenkarin suunnittelema veistos nousi Loimipuiston uuden oleskelualueen kivipengerrykselle syksyllä 2020. Metalliveistos haki muotonsa Arja Mattilan kukka-aiheisesta kuosiluonnoksesta vuodelta 1972. Teos koostuu raikkaan sinisistä kukista, joista yksi sijoittuu maan tasolle, kaksi on lennähtänyt lyhtypylvääseen. Arja Mattila (1933-2015) oli Forssan tehtaan työntekijä jo kolmannessa polvessa. Hänen työuransa Finlaysonilla kesti 1948-1995, suunnittelijoista kaikista pisimpään.

Museonjohtaja haastatteli taiteilijaa teoksen taustoista:

Kati Kivimäki: Miksi kiinnostuit tästä teoshankkeesta?

Laura Lehenkari: ”Kun näin hakuilmoituksen, ajattelin että aiemmin julkisissa teoksissa käyttämäni tekniikka sopisi hyvin kuositeemaan. Maalattu teräslevy on edullinen materiaali ja siitä voi suunnitella näyttäviä ja kestäviä teoksia. Tekniikalla oli myös mahdollista siirtää kuosiaihe kolmiulotteiseen muotoon.”

KK: Miten koit sen, että suunnittelet teosta toisen taiteilijan/muotoilijan työn pohjalta?

LL: ”Lähtökohta tämän teoksen suunnitteluun oli tosiaan erilainen kuin yleensä, kun lähdettiin liikkeelle toisen taiteilijan työn pohjalta. Taiteilijana koen, että pystyn tekemään tilaustöitä erilaisista lähtökohdista, esimerkiksi tällaisista. Tilaustöiden tekeminen on joka tapauksessa aivan toisenlaista työtä kuin oman taiteen tekeminen, tilaajalla on yleensä aina omia toiveita ja raamit, jonka puitteissa työ suunnitellaan. Tämän työn tarkoitus on olla kunnianosoitus paitsi Arja Mattilan omalle uralle, niin myös Forssan seudun tekstiiliteollisuudelle ja sen historialle. Oikeastaan koen olevani vain välittäjänä tässä projektissa, siirsin toisen taiteilijan suunnitteleman kuosin toiseen materiaaliin.”

KK. Mitä ajattelet kuosisuunnittelusta?

LL: ”Minusta on mielenkiintoista, kuinka jotkut kuosit ovat aikojen saatossa muodostuneet niin tutuiksi isolle joukolle suomalaisia, ne ovat ikään kuin kiinnittyneet kansakunnan kuvamuistiin. Tietty kuosi ja väriyhdistelmä niissä voi herättää paljonkin muistoja esimerkiksi lapsuudesta. Kuosisuunnittelua ymmärrän nyt paljon enemmän, kun kävin läpi suuren määrän kuosiarkistojen näytteitä, ja tajusin mitä kaikkea siinä tulee ottaa huomioon, jotta kuosi olisi toimiva kankaassa. Kyllä se on ihan omanlaista ajattelua ja taitoa vaativa laji.”

KK: Mikä yleensä on antoisin lähtökohta veistotaiteellesi?

LL: ”Taiteen tekemisessä tärkeintä on vapaus ja rauha tehdä. Se hetki, kun pienestä ideanhäivähdyksestä muokkautuu lopulta konkreettinen teos, on aika palkitsevaa. Mutta sitten onkin jo aika siirtyä seuraavaan.”

***

Teoksen toteuttaminen liittyy Museoviraston avustuksella toteutettuun Kuoseja kaupungille -hankkeeseen, jonka puitteissa museon hoidossa olevaa kuosiarkistoa on eri tavoin tuotu kaupunkilaisten ulottuville.

Lisätietoja:

Kati Kivimäki, p. 040-1816263, kati.kivimaki@forssa.

Laura Lehenkarin suunnittelema ”Mattilan siniset” -veistos paljastettu