20.11.2019

Rykkeri - Rykkityyki taipuu tuotteeksi ja taiteeksi 27.11. - 5.1.

Forssan museon Galleria Moletissa on esillä näyttely, joka kertoo rykkityykin hitaasta valmistumisesta kankaanpainannan oheistuotteena ja sen käytöstä eri tavoin. Näyttelyssä Forssa Fabric Oy / Rykkeri esittelee rykkityykiä ja tuotteita, joiden valmistukseen rykkityykiä on käytetty.

Rykkityyki on innostanut myös taiteen tekemiseen.
Näyttelyssä on esillä Helena Perhosen valokuvia (helena-perhonen.fi) sekä
Outi Saariston maalauksia (Instagram @outisaaristo).

Näyttely on avoinna 27.11.2019 - 5.1.2020
Forssan museon Galleria Moletissa museon aukioloaikoina.

Avajaiset 26.11.2019 klo 18.00-19.30.

Kehräämön Joulu 30.11.2019 klo 10-14

Forssassa on painettu kangasta vuodesta 1861 alkaen ensimmäisenä Suomessa ja painetaan edelleen. Forssa Fabric Oy painaa kangasta perinteisellä käsiteollisella laakapainomenetelmällä aivan kankaanpainon alkujuurilla Forssan Finlaysonin Kutomon alueella. Kangasta painetaan sekä asiakkaille että omaan Rykkeri mallistoon.

Painopöydän päällä olevaa suojakangasta kutsutaan forssalaisittain rykkityykiksi. Rykkityykiä syntyy painamisen oheistuotteena. Siihen jää kuoseja ja värejä jokaisesta painokerrasta ja sitä syntyy kerralla painopöydän pituuden verran (20m) ja vain muutamia kappaleita vuodessa. Ennen suojakankaan vaihtamista siihen painetaan vielä Rykkeri-malliston omia kuoseja, jotta asiakkaiden kuosit peittyisivät. Tämän jälkeen rykkityyki on valmis käyttöön. Syntyvä rykkityykin määrä on rajallista ja se on aina uniikkia. Se on ainutlaatuista koko Suomessa tänä päivänä.

Rykkityykiä osataan hyödyntää monipuolisesti Rykkityykimekot ovat yksi Rykkeri-tuotemerkin parhaiten tunnettu tuote. Rykkityykiä löytyy myös muista tuotteista esim. sisustustauluista, kasseista, käsinsidotuista kirjan kansista. Rykkityykiä voi ostaa myös pieninä palakankaina. Tule katsomaan mitä kaikkea rykkityykistä voikaan syntyä. Rykkityykin hyödyntäminen on osa kestävän kehityksen arvopohjaa.

Lisätietoja:
Outi Saaristo | Puh. 040 8345 010 | Marjut Pylkkänen – Kujamäki | Puh. 050 5508 623 | Karita Stenfors – Selkälä | Puh. 0400 484 478 |
Forssa Fabric Oy toimii Forssassa Kutomon alueella. Me suunnittelemme, painamme ja valmistamme asiakkaille ja oman Rykkeri malliston tuotteita.

www.rykkeri.fi

Rykkeri - Rykkityyki taipuu tuotteeksi ja taiteeksi 27.11. - 5.1.