26.08.2019

Leena Illukka, Silja Puranen & Virpi Vesanen-Laukkanen: Nyrjähdys, venähdys, murtuma 3.9. - 29.9.2019

Galleria Moletti 3.9 – 29.9.2019

Forssan museo, Wahreninkatu 12, 30100 Forssa

www.forssanmuseo.fi

Avoinna ti-pe 10-16, la 10-14

Kolmen taiteilijan yhteisnäyttelyn lähtökohtana on ihmisen aiheuttama jatkuvasti kiihtyvä muutos, ja sen tuottamat virheet ja murtumat. Teokset käsittelevät ihmisen vaikutusta luontoon sekä muutoksia ihmisten ja yhteisöjen välisissä suhteissa. Taiteilijoiden työskentelyssä pessimistisen tulevaisuusvision rinnalle nousee lämpö, huumorin pilkahdus ja uuden yrityksen mahdollisuus.

Leena Illukan teokset ovat veistoksia ja installaatioita, joissa yhdistyvät kierrätetyt materiaalit ja perinteiset käsityötekniikat. Illukan installaatio Kasvoton Puutarha on toteutettu silkkikukilla ja kirjomalla toisen maailmansodan aikaisiin, puisiin kainalosauvoihin. Illukka käsittelee teoksessaan lähihistoriaamme ja sen suhdetta erilaisuuden torjuntaan tai hyväksymiseen, vihaan ja katkeruuteen. Tervetuloa ja Tervemenoa teoksen käsinkirjotut muotokuvatossut rikkovat hauskasti muotokuvagenren.

Silja Purasen teokset käsittelevät muun muassa ihmisen ympäristösuhdetta, sotaa ja kriisitilanteita. Satakieli on monikanavainen videoinstallaatio, jossa vinksahtaneita muovisia koristelintuja  ja leluja esittävät  3D-animaatiot pyörivät eri ajoilta olevissa tv-monitoreissa. Sotaratsu-tekstiiliteoksessa punainen lanka kiemurtaa lattialle nälkiintyneen valkoisen orin suusta, ja  Warhorse -animaatiossa samainen hevonen nousee apatiasta ekstaattiseen kuolemantanssiin.

Virpi Vesanen-Laukkasen Esterit-sarjan tekstiiliteosten materiaalina ovat polyesterista valmistetut, kierrätetyt naisten vaatteet. 1950-luvulta alkaen ”pese ja pidä” -polyestervaatteet helpottivat etenkin naisten elämää. Materiaali on silittämättä siistiä ja värit haalistumattomia. Öljypohjainen materiaali voidaan kierrättää, mutta osa siitä päätyy mikromuoviksi. Esterien vaatteet voidaan palauttaa takaisin käyttöön, sillä niitä ei ole muokattu leikkaamalla tai ompelemalla.

Ryhmä on pitänyt vuoden 2018 alusta näyttelyitä nimellä Nyrjähdys, venähdys, murtuma. Aiemmat näyttelyt ovat olleet Rovaniemellä Studio Mustanapassa, Vaasassa Black Wall Galleryssa, Poriginal galleriassa Porissa, Galleria Uudessa Kipinässä Lahdessa ja Galleria Uusikuvassa Kotkassa. Syksyllä 2020 ryhmällä on näyttely Galerie Pleikussa Berliinissä ja keväällä 2020 Heinolan taidemuseossa.

Nyrjähdys, venähdys, murtuma - Illukka, Puranen ja Vesanen-Laukkanen Galleria Molettissa 3.9.-29.9.2019

Leena Illukka (s.1962) on suorittanut kuvataiteen ylemmän tutkinnon Saimaan Korkeakoulusta vuonna 2015 ja kuvataiteen alemman tutkinnon Lahden Taideinstituutissa v. 2011. Illukan teoksia on valtion taidekokoelmassa ja ulkomaisissa kokoelmissa. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä.

Tuusulalainen Silja Puranen (s.1961) on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Purasen teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa kokoelmissa. Puranen on suorittanut kuvataiteen AMK-tutkinnon Lahden Taideinstituutissa ja taiteen maisterin tutkinnon Aalto-yliopistossa.

Virpi Vesanen-Laukkanen (s.1957) on koulutukseltaan taiteen maisteri. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla, ja hän on osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin sekä toteuttanut tilausteoksia. Helsingissä asuvan ja työskentelevän taiteilijan teoksia on kotimaisissa ja ulkomaisissa kokoelmissa.