28.06.2019

Tekstiilitaiteilija Pirkko Hammarberg (1932-2018) Forssan kaupunginkirjaston Vinkkelissä 1.7.-30.8.2019

Tekstiilitaiteilija Pirkko Hammarbergin (1932-2018) tekstiilitaidetta ja painokankaita esittelevä näyttely avautuu  1.7.2019 Näyttelytila Vinkkelissä Forssan kirjaston toisessa kerroksessa.

Tohmajärvellä syntynyt Pirkko Hammarberg (os. Naukkarinen) valmistui Taideteollisuusoppilaitoksesta graafiseksi suunnittelijaksi v. 1956. Uransa alkuvaiheessa hän työskenteli graafikkona, mutta hakeutui ystävänsä Ulla Nummikosken (os. Perho) neuvosta Finlaysonin Forssan ateljeehen painokangassuunnittelijaksi. Hän työskenteli vakituisena suunnittelijana Forssassa vuosina 1961-1974, sen jälkeen freelancerina. Painokangassuunnittelijana hän keskittyi suurikuvioisiin sisustustekstiileihin, joihin hänen voimakkaan graafinen kädenjälkensä sopi hyvin. Hänen kaikista tunnetuin painokuosinsa on Optinen omena, jota on painettu aivan viime vuosiin saakka.

Teollisen painokangassuunnittelun ohella Pirkko suunnitteli ja toteutti kuvakudoksia. Osa kuvakudoksista ja täkänöistä olivat uniikkeja ja toisinaan hyvinkin maalauksellisia. Hänen tunnetuin teoksensa Forssassa on kaupungintalon valtuustosalin päätyseinän suuri ”Joki halki kaupungin” (1977). Täkänöitä oli myös moderneja perinnetekstiilejä tuottavan Helmi Wuorelma Oy:n mallistossa.

Näyttely esittelee mm. Pirkko Hammarbergin kuva- ja kuultokudoksia sekä täkänöitä. Lisäksi esillä on painokangasluonnoksia ja painokangasnäytteitä Forssan museon teollisen tekstiilin kokoelmasta.

Näyttelyyn on vapaa pääsy kirjaston aukioloaikoina ma-to 11-19 ja pe 11-17.

Näyttely on Forssan museon tuotantoa.

Lisätietoja:

Asta Louhelo p. 03-4141 5840, asta.louhelo@forssa.fi