17.08.2016

Jarkko Juvosen Ägelä -näyttely Forssan museon Aulagalleriassa 23.8.-18.9.2016

Teokset rakentuvat tilaan narujen varaan toisista, pienemmistä teoksista, jotka on tehty eri tavoin. On maalauksia, piirustuksia, grafiikkaa ja kollaaseja. Pienemmät teokset laitan naruihin pyykkipojilla. Pienet teokset merkitsevät eri asioita, jotka taas liittyvät toisiinsa muodostaen isomman kokonaisuuden. Niinhän ne asiat elämässä muutenkin liittyvät toisiinsa. Ihmisetkin liittyvät toisiinsa toistensa kautta. Näin ne ja he muodostavat isompia kokonaisuuksia, jotka ottavat haltuun tiloja. Erillisistä tiloistakin koostuu kokonaisuuksia, jotka muodostavat yhdessä avaruuden. Kaikki osatekijät ovat yhteydessä toisiinsa.

Näyttelyissäni on yleensä kaksi eri osaa. Tilallinen sommitelma eli jonkinlainen tilateos tai kokonaisteos. Toinen osa on sitten erillisistä teoksista koostuva näyttelyn osa. Osat voivat olla ihan erillisiä tai sitten ne ovat enemmän tai vähemmän suoraan tekemisissä toistensa kanssa tai suorastaan toistensa osia.

Kierrätän vanhoja teoksiani. Etsin teosvarastostani sellaisia kankaalle maalattuja teoksia,joita en ole koskaan kelpuuttanut näyttelyihin tai joista en ole koskaan erityisemmin tykännyt.Puran kankaat kiilapuilta ja ompelen ne yhdeksi noin 100x200cm kokoiseksi kankaaksi. Lisään tuoretta maalauskangasta purettujen teosten väleihin kutistumaan pohjustuksessa. Sen pingotan isoille kiilapuille ja maalaan maalaamattomat osat akryyliväreillä. Näin muodostuu useita 90x190cm kokoisia teoksia, jotka puran kiilapuilta ja laitan rullalle odottelemaan kuvausta ja kuljetusta.

Turhaumat ja erilaiset pelot ovat olleet taustalla koko tuotantoni ajan. Samalla juhlin elämää tekemällä taidetta. Jokainen päivä on riemuvoitto. Jokainen onnistunut teos on valloitus pimeästä. Jokainen näyttely on kunnianosoitus elämälle ja riemulle. Tykkään kirkkaista väreistä.

Jarkko Juvonen
agela@kapsi.fi
Ägelä on soikea!

PS. Jarkko Juvonen on paikalla MAHDOLLISUUKSIEN TORILLA la 3.9.

jolloin Forssan museolla on tarjolla performanssia. Tervetuloa.

Jarkko Juvosen Ägelä -näyttely Forssan museon Aulagalleriassa 23.8.-18.9.2016