03.11.2016

Forssan museo kerää sirosäkkimuistoja

Kirjoita kappale Puuvillapäiväkirjaan

” Sirosäkki oli rykkityykistä valmistettu säkki, joka sisälsi enintään 30 cm leveitä kangassuikaleita, siroja. Ne olivat jostakin syystä vioittunutta kangasta, sekundaa, hukkakangasta, pahaa. Sirosäkkien aatelia olivat froteesirosäkit. Sirosäkkiä sanottiin myös siropussiksi ja kyllä sillä varmaan muitakin nimiä on ollut.

Sirosäkkiä voidaan sanoa yhdeksi Forssan Yhtiön tehtaanpuodin suosituimmista kauppatavaroista. Sirosäkit olivat hyvin kysyttyjä. Sirosäkkipäivinä myymälän edessä oli jonottajia jo aamuyöstä. Sirosäkkipäivää kutsuttiin myös palaspäiväksi.”

Näin kertoo Jorma Harjusen Sirosäkki-kirja, jossa on sanojen suikaleita Forssan yhtiöstä ja yhtiöläisistä.

Forssan museo etsii ja kerää nyt suikaleita sinun muistoistasi sirosäkistä keväällä 2017 tulevaa Puuvillapäiväkirjat-näyttelyä varten. Millaisen tarinan sinä kirjoitat sirosäkistä: Millainen yhteys sinulla on sirosäkkiin? Mitä sirosäkin sisällöstä teillä tehtiin? Mitä sirosäkistä valmistettuja vaatteita, kodintekstiilejä löytyy? Ovatko ne kenties kulkeneet jo perintönä? Löytyykö sirosäkkiaiheisia valokuvia?

Projekti on osa Forssan, Södertäljen ja Struerin museoiden yhteistyötä, jossa kerätään tekstiileihin liittyvää muistitietoa. Tulemme haastattelemaan ja kuvaamaan kotiisi tai miten sovimme. Kerrothan meille muistosi -ilmoittaudu mukaan forssalaiseen päiväkirjaan:  Tanja Härmä 040 673 4786 arkisin klo 10-15 tai sähköpostilla tanja.harma@forssa.fi

Kuva Iris Toivolan leikekirjasta.

Forssan museo kerää sirosäkkimuistoja