11.10.2016

Aulagalleriassa: Aila Salminen 18.10 - 22.11.

Näyttely Forssan museon Aulagalleriassa 18.10. lähtien 22.11.2016 asti. Avoinna museon aukioloaikoina ti-pe 10-16, la 10-14 ja su 12-16. Aulagalleriaan on aina vapaa pääsy.

Korutaiteilija Aila Salminen:

Olen opiskellut Mikkelin kotiteollisuuskoulussa 70-luvulla kovien materiaalien osastolla kaksi vuotta. Päämateriaalit olivat puu ja metalli. Jo ensimmäisenä vuonna minua alkoi kiinnostaa metalli, etenkin metallin pakotus. Jatko-opiskelupaikaksi valitsin Kuopion käsi- ja taideteollisuusopiston metalliosaston, jossa oli sivuaineena korunvalmistus. Viihdyin opistossa yhden ylimääräisen vuoden jatko-opinto-osastolla. Sen jälkeen menin kuopiolaiseen kultasepän tuotteita valmistavaan yritykseen kolmeksi vuodeksi. Nämä vuodet opettivat minulle yhden tärkeimmistä taidoista: työn suunnittelun ja järkevän toteuttamisen aikaa hukkaamatta. Opin myös juottamaan käsi tärisemättä. Tämän jälkeen tulin Tampereelle ja suoritin kultasepän leimaustutkinnon 1984. Leimaustutkinto oli ennen pakollinen, jotta sai leimata hopea- ja kultatuotteita.

Kävin yrittäjäkurssin ja perustin Tampereelle oman yrityksen Koruseppä Aila Salminen. Toimin Kauppakadun vinttitiloissa muutaman vuoden. Tapasin muita tamperelaisia käsityöläisiä ja perustimme käsityöläisyhteisön, jonka kanssa vuokrasimme Kehräsaaresta yhteisen myyntitilan. Kun Aaltosen kenkätehdäs Tammelan kaupunginosassa vapautui, vuokrasimme tiloja sieltä.  Sain oman sepän pajan. Yläkerran suureen tilaan rakensimme myynti- ja työtilat. Tulo oli ankaran työn takana ja niin aloin pitää sepän pajassani Tampereen työväenopiston kursseja.

Lempäälän käsi- ja taideteollisuusoppilaitokssa aloitin opettajanurani. Ensimmäinen vuosi meni tutustuessa alaan. Metalli- ja koneenkorjausosastolla oli muutosvaihe menossa. Halusin vuoden työssäolon jälkeen pätevöityä ja niin menin Lahteen opettajanvalmistuslaitokselle.  Valmistuin v.1991 ja siitä lähtien olen työskennellyt opettajana samassa paikassa. Pidin samaan aikaan myös eri kansalaisopistojen kursseja ympäri Pirkanmaata: Valkeakoskella, Urjalassa ja Nokialla sekä Tampereella omassa pajassani. Oppilaitoksella on ollut monia nimiä: Pikto, Pirko ja nyt viimeisin Tredu: Tampereen seudun ammattioppilaitos, jossa on yhdistyneenä useita eri ammatillisia oppilaitoksia pitkin Pirkanmaata.

Olen saanut osallistua oppilaitokseni koru- ja metallituotevalmistuksen linjan kehittelyyn aivan alusta saakka. Aloitimme ensimmäisenä työvuotenani tekemään opiskelijoiden kanssa kultasepän työpöytiä ja pakotukseen sopivia työkaluja, kuten pikipatoja ja punsseleita.

Oma tekemiseni ei ole loppunut, vaikka opetan päätoimisesti. Minulla on kotona kultasepän työhuone sekä toisaalla sijaitseva paja, jossa teen likaisemman ja kovaäänisemmän työn.

Intohimo tekemiseen ei ole saanut minua lopettamaan tekemistä ja teenkin aina työn ohella sen mitä jaksan. Minulla on ollut useita näyttelyitä vuosien varrella ympäri Suomea. Kesällä 2014 Virroilla Taidenuuttilassa oli yksi huone, jossa oli minun ja mieheni yhteistyö esillä.

Joka kesä minulla on enemmän aikaa keskittyä omaan tekemiseen. Se auttaa myös opetustyössä, sillä omat taidot pysyvät vireessä eivätkä ruostu!

Tässäkin näyttelyssä on myös yhteistyössä mieheni Asko Salmisen kanssa tehtyjä töitä. Hän on toiminut näyttelyn suunnittelijana ja rakentajana. Näyttely koostuu koko työhistoriani aikana tehdyistä töistä. Kokoelmiini kuuluu lasitöitä, mosaiikkia valaisimina, koruja eri muodoissa, taideteoksia ja osin mieheni näyttelyihin valmistamiani teoksen osia kuten niliaitta.

Metallin pakotus on ominta aluettani ja tekniikalla saa aikaan reliefimäisiä muotoja. Viime vuosina olen pakottanut kuparista, messingistä, hopeasta ja pronssista erilaisia koppakuoriaisia.

Osa töistäni on valettu alipainevalutekniikalla.

Aulagalleriassa: Aila Salminen 18.10 - 22.11.