25.05.2016

Puetut - luonnosta, Outileena Uotilan näyttely Aulagalleriassa 31.5. - 23.6.

PUETUT – LUONNOSTA

”Puetut” on näyttely puetuista puista ja kivistä sekä luonnon hyväksikäytöstä. Näyttely on avoinna 31.5.-23.6. Forssan museossa.

Näyttely on saanut sysäyksensä luontosuhteestani. Puetut -näyttelyn välityksellä haluan jakaa kokemuksiani luonnosta. ”Puetut” yhdistää luonnonsuojelua ja taidetta. Puetut kivet kohtaavat näyttelyssä kalliomurskeen ja pystykuivat, vaatetuksen saaneet puut monitahoisen puunkäyttömme.

Museoon tuomani luontokappaleet eivät enää elä, mutta niillä on olemisen oikeus ja tarina kerrottavanaan. Kun olen tuonut kivet ja puut pois luonnollisesta elinympäristöstään ne ovat alkaneet puhua uudella tavalla. Ihminenkin näkee lähellä olevat asiat eri tavalla välimatkan päästä. Yksittäisten kivien ja puiden äärelle hiljentyminen on opettanut minua katsomaan tarkemmin ja kutominen on ollut mukavaa, langoilla maalaamista. Näyttelyssä vaatetuksen saaneille luontokappaleille vastakohtana ovat teokset, jotka tuovat esiin luonnon moninaisen hyväksikäytön.

Näyttelyyn liittyy iltatilaisuus 10.6. kello 18 alkaen. Tilaisuudessa tutustutaan näyttelyyn taiteilijan johdolla. Museolla kuullan puuhuiluimprovisaatiota, soitetaan yhdessä kiviä sekä tanssitaan kivitanssia. Tilaisuudessa myös maistellaan metsän antimia. Museosta ilta jatkuu yhteisellä metsäretkeä Liesjärven kansallispuistoon. Kortenimen perinnetilan parkkipaikalta (Korteniementie 270) lähdemme metsään n. 19.30. Retkellä kuljemme, kuuntelemme ja opettelemme joikumaan yhdessä muusikko Aila Hettulan johdolla. Iltatilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.

Forssan museo, Wahreninkatu 12, 30100 Forssa

avoinna: ti-pe 10-16, la 10-14 ja su 12-16

Lisätietoja: Outileena Uotila, puh. 040 825 4454, outileena.uotila@gmail.com

P.S. Olen sastamalalainen tekstiilisuunnittelija, yhteisötaiteilija ja taiteen maisteri. Olen työskennellyt kesäisin Tammelassa, Liesjärven kansallispuistossa ja sittemmin sen perinnetila Korteniemen oppaana vuodesta 1992. Talvisin taide ja käsityö täyttävät aikani ja ajatukseni perheen ja kotieläinten hoitamisen lisäksi.

portfolio ositteessa: http://www.finnishdesigners.fi/portfolio/outileena.uotila.1

Puetut - luonnosta, Outileena Uotilan näyttely Aulagalleriassa 31.5. - 23.6.