24.06.2014

Esko Aaltosen valokuvia 24.6.-27.7.

Esko Aaltonen: Torppari, suutari, apteekkari, pyykkäri

Forssan museon Aulagalleriassa 24.6.-27.7.2014

Esko Aaltonen (1893-1966) oli forssalaisen tehtaalaiskodin poika, josta tuli lehtimies, kansatieteilijä, kustantaja ja professori -sekä taitava valokuvaaja. Hän perusti Forssan Lehden vuonna 1917 ja Forssan Kirjapaino Oy:n vuonna 1920. Hän oli aktiivinen kotiseututyön tekijä ja kansanperinteen kerääjä, joka käytti valokuvausta yhtenä keskeisenä välineenään. Aiheina kuvissa ovat vanhat työtavat ja esineet, katoava maalaismaisema ja kylien miehet ja naiset. Tätä kotiseututyötä tukemaan hän oli perustamassa Lounais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistystä, joka vuonna 2013 täytti 90 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Esko Aaltosen valokuvista toimitettiin kuvateos, jonka kuvista Forssan museolla nyt nähtävä näyttely on koottu. Teokselle on myönnetty kunniamaininta Iittalan XVII valtakunnallisena taidekirjapäivänä 7.6.2014.

Valokuvauksesta Esko Aaltonen kiinnostui jo koulupoikana. Kamera kulki mukana kotiseutumatkoilla ja taidot kehittyivät. Valokuvausharrastus jatkui lähes koko elämän ajan, ja kuvien määrä nousee useisiin tuhansiin. Se on paljon aikana, jolloin kuvat valotettiin lasilevylle tai isokokoiselle filmille. Erityisen paljon Esko Aaltonen kuvasi 1920-1930 -luvuilla kotiseudullaan Forssassa sekä Tammelan Hykkilässä, jonne hänen huvilansa valmistui vuonna 1923.

Esko Aaltosen kuvat ovat sukua paitsi I. K. Inhan tapaisille kansatieteellisille ja samalla kansallisromanttisille valokuvaajille, myös kultakauden maalaustaiteelle. Niissä näyttäytyy arjen ihminen  realistisessa mutta kunnioittavassa valossa. Sosiaalipolitiikan professori Heikki Waris on kuvaillut Aaltosen uteliasta katsetta Lounais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistyksen vuosikirjassa vuonna 1963: "Tuo katse ilmentää halua ja kykyä kuunnella toista ihmistä, saada häneen sisäinen kosketus, persoonallinen yhteys." Tuo sama katse on suuntautunut ihmisiin myös kameran linssin läpi.

Esko Aaltosen tuhansia negatiiveja ja paperikuvia sisältävä kuva-arkisto on suurelta osin talletettu Forssan museoon.