07.03.2011

Soile Hovila: Suhdeverkkoja 13.3.-3.4.2011

Soile Hovila: Suhdeverkkoja 13.3.–3.4.2011

Tekstiilitaiteilija Soile Hovila (s. 1974) esittelee kuvakudoksiaan Forssan museon Aulagalleriassa maalis-huhtikuussa. Teokset on valmistettu pystykangaspuissa pellavaloimeen. Kutoessa Hovila tulkitsee ohuiden puuvilla- ja pellavalankojen kautta akvarellina/liiduilla tekemäänsä luonnosta. Työskentely vaatii tarkkaa värisilmää ja kykyä hahmottaa kuvan rakentumista nurjalta puolelta. Yksittäisen teoksen valmistaminen kestää n. 4-6kk. Ilmaisulle on tyypillistä maanläheiset värit ja sävyiltään rikas väriliukuma.Näyttelyssä on ensimmäistä kertaa esillä suurikokoinen teossarja Perhesuhteita, jossa kuvataan perheen sisäisiä suhteita puiden ja vuodenaikojen kautta. Kevään aukeavat silmut, syksyn ruska ja talven lumen peittämät oksat välittävät ajatuksia kommunikoinnin ja läheisyyden vaikeudesta.Tekijälle läheisiä teemoja ovat myös äitiys ja pienet lapset.

Soile Hovila on valmistunut tekstiilitaiteilijaksi Taideteollisesta korkeakoulusta 2002 ja taidekasvattaja / taidehistorioitsijaksi Jyväskylän yliopistosta 1998. Hän on ollut Teollisuustaiteen liitto Ornamon ja Tekstiilitaiteilijat Texo ry:n jäsen vuodesta 2002. Forssan museolla on näyttelyn ajan myynnissä myös kuvakudostekniikalla valmistettuja rintakoruja ja hiussolkia. Näyttely juhlistaa Ornamon 100-vuotisjuhlavuotta.

Soile Hovila esittelee näyttelyä su 13.3. klo 13-15  ja Wahren-keskuksen tapahtumalauantaina 26.3. klo 12-14.