25.10.2012

Kutomo elää! -verkkonäyttely avautuu

Mitä kuuluu Forssan Kutomolle?

Katukylteissä lukee Kutomonalue. Nuoremman väen puheissa alue on Kutomo, vanhoille forssalaisille Viksbergin puoli ja kiinteistöyhtiö Renorille Finlaysonalue.

Alueella toimi ennen viisi tehdaslaitosta: vanha ja uusi kutomo, viimeistämö, muovitehdas ja voimalaitos. Kutomo aloitti toimintansa 1853, alueen viimeinen laajennusosaviimeistämön uusi painosali, valmistui 1969. Parhaimmillaan tehtaissa työskenteli yli kaksituhatta ihmistä. Heidän työnsä tuloksena valmistui miljoonia kilometrejä kangasta. Tekstiilinvalmistus loppui vuonna 2009 kun kodintekstiilien viimeistämökin lopetti toimintansa. Sen myötä 162 vuotta forssalaista tekstiiliteollisuutta siirtyi historiaan.

Nykyään Kutomonalue on liike-elämän ja hyvinvointipalveluiden vilkas keskittymä. Forssan museon kokoama

Kutomo elää –verkkonäyttely

kertoo, mitä vanhalla kutomolla, automaattikutomolla, muovitehtaalla, viimeistämössä ja voimalaitoksessa tehtiin ennen ja mitä rakennuksissa tapahtuu nykyään.

Näyttelyn haastattelut teki Maria Vanha-Similä, kuvat ovat Forssan museon kuvakokoelmista, ellei toisin mainita. Verkkosovelluksen suunnitteli Mainossynergia. Näyttely sai tukea Museovirastolta ja on osa TAKO-yhteistyöryhmän toimintaa.

Kesto yhteensä n. 30 min.