Re3 REmember, REvive, REuse

on Forssan, saksalaisen Apoldan ja puolalaisen Bialystokin kaupunkien yhteinen oppimiskumppanuusprojekti, jossa muistellaan ja elvytetään tekstiiliperintöä, ja jonka tarkoitus on houkutella kansalaisia toimintaan tekstiiliperinnön säilyttämisen puolesta. Projektiin liittyy opintomatkat Apoldaan, Forssaan ja Bialystokiin vuosina 2014-15.

Projektissa tehtiin:

Re3 -projektin esittely pidettiin 9.12.2013 Kirjaston Vinkkelin lukusalissa. Tilaisuudessa tapasimme saksalaisia ja puolalaisia yhteistyökumppaneita ja noin 20 osallistujan voimin mietimme, mitä projektin sisältö voisi olla Forssassa.

Toisessa kokoontumisessa 4.2.2014 oli paikalla yhdeksän aktivistin ydinjoukko ja sovimme etenemisestä kolmella tavalla: muistelemme kuoseja, elvytämme morontossujen tekoa ja luomme uutta kierrätettävistä finskun kankaista.

Keskiviikkoisin 12.2. lähtien  klo 13 on kokoonnuttu aiheen ääreen ideoimaan ja toteuttamaan toimintaa ja tapahtumia, joissa Forssan tekstiiliperintöä tuodaan esiin.

Ensimmäinen yhteisen työmme tulos oli Aulagalleriassa 25.3.-6.4.2014 esillä oleva näyttely "Kauhean ihana 1970-luku! Tekstiilimuistoja 1970-luvulta" Esillä oli värikkäitä kuoseja, nostalgisia kankaita ja vaatteita. Näyttelyn yhteydessä museo otti vastaan Finlaysonin kankaista valmistettuja tekstiilejä.

Huhtikuussa ommeltiin Finlayson-Forssan kankaista istuintyynyjä museokäyttöön.

Ruusun-päivänä 4.5.2014 järjestettiin Pirkko Kuuselan ohjaama ruusuketyöpaja.

Re3 osallistui Kukkamarkkinoille 24.5.2014

Moron-tossujen pilottikurssi järjestettiin 16.8.2014

ArtSiro -luovasti Finlaysonin kankaista -kisa järjestettiin elokuussa.

Re3 -projektin kansaiväliset yhteistyökumppanit vierailivat Forssassa Art Hämeen aikaan 28.8.-31.8.2014

Tammikuussa 2015 käynnistyi kevään uudet toiminnat: tekstiilimuistojen keruu, tilkkutyöpaja vanhuksille, työpiirtäjien koollekutsuminen, Essutapahtuma ym..

Re3 Remember Revive Reuse on Grundtvig -oppimiskumppanuusprojekti, joka on saanut avustusta EU:n komission Elinikäisen oppimisen ohjelmasta.

Projektin yhteiset sivut löytyvät osoitteesta  www.re3mus.eu

Lisätietoja: