24.06.2021

UUTOS: Uuden tekstiilitaiteen yhdistys UUTE ry:n näyttely 6.7. - 1.8.

UUTOS-näyttely on yhdistyksen esittäytymisnäyttely ja jäsenten ensimmäinen yhteinen. Uutos on tekijöidensä näköinen ja tuntuinen kokonaisuus. Se on tiivistelmä yhdistyksen jäsenten taiteesta, katsaus nykytekstiilitaiteeseen ja -taiteilijuuteen tässä ajassa. Näyttelyssä mukana ovat:

Sunna Kangas
Kaarina Kellomäki
Venla Martikainen
Sonja Salomäki
Tuija Teiska
Tuomas Tiitinen
Päivi Vaarula ja
Marjukka Vuorisalo

NÄYTTELYKATALOGI

5.7. – 1.8.2021 UUTOS näyttely on esillä Forssan museon galleria Molettissa ja osin eri teoskokonaisuudella 5.11.2021 – 16.1.2022 Savonlinnan maakuntamuseossa Riihisaaressa.

Uuden tekstiilitaiteen yhdistys UUTE ry perustettiin ja rekisteröitiin Helsingissä joulukuussa 2014. Tammikuusta 2015 se on ollut European Textile Networkin ja vuodesta 2021 Suomen Kuvataidejärjestöjen Liiton jäsenjärjestö. Yhdistyksen tarkoitus on kehittää tekstiilitaidetta vapaana taiteena. UUTE ry:n jäseneksi voidaan hyväksyä ammattimaisesti toimiva tekstiilitaiteilija, joka käyttää kuvataiteen kenttään luettavissa teoksissaan tekstiiliä konkreettisena tai käsitteellisenä lähtökohtana.

Suomalainen tekstiilitaide on vuosisatojen aikana muotoutunut ainutlaatuiseksi monialaiseksi ilmaisumuodoksi. Tekstiilitaide on rajoja rikkova ja rajoja ylittävä taidemuoto. Sen toimintaperiaatteissa yhdistyy visuaalisen ja käsitteellisen taiteen menetelmien lisäksi myös käsityötekniikoita ja niiden variaatioita lukemattomin määrin.

Tekstiilitaiteen kokeellisuus ja vapaus ovat olleet sen merkityksen perusta. Merkitystä lisäävät taiteen valtavirrasta poikkeavat näkökulmat, jotka tuovat usein esiin unohdettujen ja vaiettujen ihmisryhmien tarinoita ja kokemuksia. Inhimillisyys ja ihmisyyden tutkimus ovat tekstiili-ilmaisun ydinviestejä. Nykytekstiilitaide kommentoi myös aktiivisesti ajankohtaisia yhteiskunnallisia aiheita.

Näyttelyä on tukenut Suomen Kulttuurirahasto.

Lisätietoja yhdistyksestä, sen toiminnasta ja jäsenistä:

www.newtextileart.com

UUTOS: Uuden tekstiilitaiteen yhdistys UUTE ry:n näyttely 6.7. - 1.8.