13.05.2018

Maria Nuutinen - Käännekohtia 15.5. - 10.6.

Korutaiteilija Maria Nuutinen

Käännekohtia - valokuvia ja koruja

15.5. – 10.6.2018 Forssan museon Aulagalleriassa

Käännekohtia näyttelyn pääteokset ovat suuria ihmistä kuvaavia valokuvavedoksia, joiden pintaa on koristeltu emaloiduilla kuparilevyillä. Emaloitujen esineiden kuva-aiheena nähdään mm. sydän, jota on korjailtu ompelemalla. Teosten inspiraation lähteenä on toiminut uhrilahja- eli votiivikulttuuri, johon taiteilija on törmännyt Etelä-Euroopan maissa matkustaessaan. Esim. monessa kreikkalaisortodoksisessa kirkossa on ikonin läheisyydessä paikka, johon voi jättää uhrilahjana metallisen kuva-aiheisen esineen. Votiiviesineiden kuva-aiheet vaihtelevat ja viittaavat erilaisiin elämän siirtymävaiheisiin, kuten lapsen syntymään, talon hankintaan tai terveydentilaan. Votiivin uhraaminen voi symboloida kiitosta tai toivetta. Nuutisen mukaan tapa tarjoaa ihmiselle hyvin konkreettisen tavan olla aktiivinen ja osallistuva yhteisön jäsen sekä ilon että surun hetkellä.

Teoksillaan Nuutinen haluaa nostaa esille nykyelämän riitittömyyttä, ihmiset usein ikään kuin ajelehtivat tilanteesta toiseen ja asioita jätetään kesken ja käsittelemättä. Muutokset kuuluvat ihmiselämään. Niihin reagoiminen on inhimillistä, eikä aina järjellä selitettävissä. Nuutinen haluaa korostaa, että osallisuus ja myötäeläminen kuuluvat kaikkien ihmisten elämään. Hänen mukaansa taidenäyttely tai –teos voisi toimia myötäelämisen keinona, esim. emaloidun votiiviesineen voisi hankkia lahjaksi itselle tai läheiselle elämän käännekohdan symbolina ja voimaa antavana eleenä silloin kuin sanoja ei löydy tai ne tuntuvat riittämättömiltä.

Maria Nuutinen (s. 1975) asuu ja työskentelee Lappeenrannassa. Maria Nuutinen on opiskellut Lappeenrannan käsi- ja taideteollisuus oppilaitoksessa ja Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulussa kiviesineiden ja korujen muotoilua sekä korutaidetta. 2016 hän suoritti kuvataiteen YAMK-tutkinnon Saimaan ammattikorkeakoulussa Imatralla. Nuutinen työskentelee poikkitaiteellisesti korutaiteen, muotoilun ja taidekäsityön parissa tutkien korutaiteen raja-alueita. Hän yhdistää usein teoksissaan kädentaitoja ja valokuvaa. Nuutinen on valtakunnallisesti toimivan Korutaideyhdistys ry:n perustajajäsen, sekä Kaakon taidelainaamon ja Ornamon jäsen. Hänen työskentelynsä tukikohtana toimii Lappeenrantaan helmikuussa 2018 avattu Taidekeskus Itä, jonka tiloissa Nuutisen työhuone sijaitsee. Nuutinen on mukana elokuussa 2018 Imatran taidemuseossa avautuvassa kansainvälisessä KORU6 näyttelyssä.

Maria Nuutinen
www.marianuutinen.com
nuutisenmaria@gmail.com

Aulagalleria on avoinna museon aukioloaikojen mukaisesti:

TI-PE 10 - 16
LA 10 - 14 (1.6. lähtien klo 10-16)
SU 12 - 16

Näyttelyyn on vapaa pääsy.
Tervetuloa!

Maria Nuutinen - Käännekohtia 15.5. - 10.6.