18.05.2017

Valokuvaamo Hellas 100 vuotta 29.5.-30.6.2017 kirjaston näyttelytila Vinkkelissä

Suomi Finland 100

Forssalainen valokuvaamo FotoHellas on ikuistanut Forssaa ja forssalaisia kolmessa sukupolvessa, jo sadan vuoden ajan. Valokuvaamon nykyinen omistaja Jaana Lindfors on koonnut sukunsa valokuvaamon historian näyttelyksi, jossa yhteen kietoutuvat yrittäjäperheen tarina, valokuvauksen historia ja Forssan kehitys.

Valokuvaamo sai alkunsa vuonna 1916, kun Heikki Lindfors osti Jakob Ljungqvistiltä Atelier Reginan Forssan toimipisteen (per.1904). Valokuvaamo Regina sai omistajavaihdon yhteydessä nimen Valokuvaamo Hellas. Näyttely esittelee yrityksen perustajat Heikki ja Greta Lindforsin ja heidän työnsä jatkajat Raimo Lindforsin ja Jaana Lindforsin. Satojentuhansien kuvien joukosta valitaan näyttelyyn kymmeniä kiinnostavia otoksia Forssasta. Kuviin on tallentunut kukoistavan teollisuuskaupungin historia kansakuntamme koko itsenäisyyden ajalta: on kaupunkikuvia, tapahtumakuvia, yrityskuvia ja potretteja.  Valokuvaamon irtaimisto eri aikakausilta kertoo kuvaamisen teknisestä kehittymisestä.

Valokuvaamo Hellaksen negatiiviarkistot ovat vanhimmalta osin Forssan museon, 1950-luvulta lähtien vielä Foto Hellaksen omistuksessa. Näyttelyn myötä tätä arkistoa aletaan viedä museon kokoelmatietokantaan www.piipunjuurella.fi

Näyttely on avoinna kirjaston aukioloaikoina eli ma-to 11-19 ja pe 11-17. Jaana Lindfors esittelee näyttelyä lisäksi sunnuntaina 11.6. klo 12-15, jolloin käynti Luontomuseon ovesta.