23.09.2015

Texvexin tilkuista syntyi Syksy

Keväällä 2015 tilkkuilija Maija Uusitalo ja museon naiset kävivät palvelukeskuksessa valmistamassa tilkkutyötä muistisairaiden vanhusten kanssa. Tilkkutyö toteutettiin osana museon Re3- tekstiiliperintöprojektia. Vapaalla tekniikalla toteutettu tilkkutyö valmistui samalla, kun osallistujat muistelivat elämäänsä ja käsitöitään, hypistelivät kankaita, jutustelivat leppoisasti tai vaikka laulelivat. Yhteinen teos on nyt valmistunut, ja nimekseen se on saanut ”Syksy”.

”Syksy”  on esillä Wahren-opiston ala-aulassa 23.9.-8.10.2015. Vanhustenviikon perjantaina 9.10. teos luovutetaan Heikanrinteen Kanerva-osastolle, missä työ sai alkunsakin.

Teoksen idea syntyi, kun Re3 –projektin vapaaehtoiset vierailivat poistotekstiilipankki Texvexissä keväällä 2015. Texvexin poistolaatikon solmioista saisi hyviä puunrunkoja, ja kangaspinoista löytyi sopivia luonnonvärisiä kangaspaloja tilkuiksi. Texvexin nuoria työllistettyjä pyydettiin leikkaamaan noin 5 x 5 cm kokoisia paloja puun lehviksi ja taivaaksi, ja vapaita kukkakuvioita kedon koristeeksi. Tilkkuja saatiin kassikaupalla. Tilkkujen, hakaneulojen ja ompelutarvikkeiden kanssa mentiin Heikanrinteen dementiaosastolle. Tilkut levitettiin pöydälle ja osallistujia pyydettiin valitsemaan palat tilkkuilijan ommeltavaksi. Teoksen lehvästö tehtiin tilkkumattotekniikalla, ja pohja kollaasitekniikalla. Yhdessä työskenneltiin seitsemän kertaa, jonka jälkeen Maija viimeisteli työn loppuun saakka.

Tilkkuilija Maija Uusitalo on aiemmin toteuttanut vastaavanlaisia yhdessä tehtyjä tilkkutöitä eri yhteyksissä, mm. Forssan seudun mielenterveysseuralle ja Porin turvakotiin. Tilkkutöiden tekoon liittyy yhteisöllisiä tapoja: esim. Yhdysvalloissa paikkakunnalta pois muuttava saattaa saada naapureilta tai ystäviltä lahjaksi blokkeja (tilkkuneliöitä) tai valmiin tilkkupeiton. Yhdessä tehtyjä tilkkutöitä annetaan muistoksi tai lohdutukseksi (lohtupeitto) myös Suomessa.

Lisätietoja:

Maija Uusitalo, p. 040-5818122