25.07.2014

Outi Silfvenius: Jatkokertomus Aulagalleriassa 29.7.-24.8.

Jatkokertomus

Outi Silfvenius tekstiilitaiteilija TEXO

Forssan museon aulagalleriassa 29.7.-24.8.

Jatkokertomus jatkaa Outi Silfveniuksen (s. 1940) näyttelysarjaa, josta ovat aiemmin toteutuneet  ”Puolet elämästä” 2010 ja ”Sinisen talon vuodenajat” 2011 Forssan museossa, ”Lapsuuden valtava voima” Glimsin talomuseossa Espoossa 2012, ”Vuosien ajat – elämää  kaikki” Vinkkelissä 2013.

Jatkokertomus alkaa vuodesta 1979, jolloin Outi piti ensimmäisen oman näyttelynsä ”Väreillä” kollegansa Hannu Siivosen kanssa. Samana vuonna hän osallistui Hakkapeliittatapahtuman Hakkapeliittanäytelmään ja suunnitteli Tammela-kankaan. Takana oli neljä tiivistä vuotta Finlaysonin tehtaan ateljeessa. Vuotta varjosti toipuminen pahasta sähköiskusta, jonka Outi oli saanut ateljeen valopöydästä. Takaiskulla oli hyvätkin puolensa, sillä toipuminen vaati työn ulkopuolisiin harrastuksiin pakottautumista, joka puolestaan toi uusia ystäviä ja vahvisti siteitä ympäristön tapahtumiin.

Näyttelyissään Outi käy läpi omaa elämäänsä ja itselleen tärkeitä aiheita. Tämäkin näyttely rakentuu takaumista, nykyhetken juurista menneisyydessä.  Valokuva äidistä maalaamassa vesiväreillä 1940-luvulla muistuttaa Outia lapsuudesta vahvasta toiveesta: haluan omat vesivärit. Kansakouluaikojen käsityöpussi ja  11-vuotiaana tehty pääsiäisnoita kertovat kasvavan lapsen viehtymyksestä käsillä tekemiseen. Kotiäitinä, ennen taideopintoja, hän valmisti esikoiselleen talvipäähineen, jonka kirjoi äidiltä saaduin 1930-luvun kirjontalangoin. Taideteollisen korkeakoulun Outi aloitti lasten syntymisen jälkeen vuonna 1971, jolta ajalta on muistona opiskeluaikana valmistettu käsinukke. Käsinukke jäi elämään Outin omassa opettajantyössä myöhemminkin, kun hän Tammelan käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa ja Kuhalan yläasteella teetti oppilaillaan käsinukkeja ja naamioita.

Värit, materiaalit ja niihin sitoutuvat muistot ovat Outin tekemisen  ja elämän ydintä. Hänen hienostunut väri- ja materiaaliaistinsa välittyy Jatkokertomus –näyttelyn teoksista. Näyttely koostuu eri tekniikoilla ja materiaaleilla tehdyistä töistä, uusista ja vanhoista. Jatkokertomuksessa on maalauksia, tekstiiliä, kirjontaa, grafiikkaa ja koruja. Näyttely on runsas ja muuntuva Outin aiempien näyttelyiden tavoin, sisältö lisääntyy ja teokset muuntuvat näyttelyn aikana.

Lisätietoja:

Outi Silfvenius p. 044-3510403